luni, 9 iulie 2012

Dialog cu iz CAPist in umbra cetatii Troesmis




Exista un loc in Dobrogea aceasta minunata, in apropiere de Muntii Macinului, pe care l-am vizitat relativ de curand. Locul este langa localitatea Turcoaia, foarte aproape de bratul Macin al Dunarii si de un lac ale carui ape inunda o fosta cariera de granit (lacul Turcoaia sau Iacobdeal, sunt folosite ambele denumiri).



La nord fata de Turcoaia, un indicatorul din drumul DN22D (ce urca de la Turcoaia spre Braila) indruma catre o veche cetate (in dreptul fostului catun Iglița). Drumul duce pana la Dunare trecand pe langa urmele de cladiri ale unui fost CAP (un raport despre colectivizare, gazduit pe un web site al profesorului Katherin Verdery, mentioneaza doua cazuri de persoane in Turcoaia care „au avut manifestări duşmănoase împotriva gospodăriei agricole colective”).



La Dunare privelistea este impresionanta, malul Dunarii pe partea aceasta este foarte inalt si golas... se vede lumea de sus de aici. 



Pe acest platou se vad din loc in loc ridicaturi de pamant si urme de pietre semn al unei asezari vechi. Intinderea si pozitionarea arata ca a fost un loc important, azi marcat doar de un indicator de tabla cat o foaie A3 pe care scrie „Situl arheologic, Cetatea Troesmis”. 



Fost castru, cetatea getica a avut importanta strategica in perioada antica cu perioade succesive de dezvoltare si extindere, fiind atat centru militar cat si asezare civila, ajungand la un moment dat si sub stapinire romana. Primele atestari documentare despre Troesmis se gasesc in epistole si in Ponticele lui Ovidius. In ce priveste sapaturile arheologice se pare ca primele au fost facute in 1864 – 1865, Engelhart, si apoi in 1939, Emil Coliu, urmate de alte studii, insa rezultatele acestor studii sunt nepublicate. Aici o nota in Revista Pontica cu privire la Troesmis. Cercetarea arheologica ar avea din belsug de explorat aici dar se mai lasa asteptata ca in multe locuri din tara. In schimb se pare ca au fost persoane cu initiativa care au reusit sa gaseasca in ruinele de aici monede si alte obiecte pe care l-au distribuit pe la licitatii de antichitati, in tara si in afara ei, am gasit cateva articole care fac referire la initiativa aceasta: 1, 2, 3, 4. Ce s-a ales de obiectele respective dupa scadalul relatat in presa nu se stie.


Mergand in vremurile mai recente, in decorul fostei cetati a fost lasata in ruina si o statie de pompare menita, la vremea ei, sa asigure irigatiile gospodariei agricole colective



In mai 2012 la poalele cetatii putea fi gasita o stana cu oi si capre. In mai multe locuri din tara am vazut obiceiul acesta, oamenii dintr-un sat sau comuna isi pun animalele laolalta, tocmesc cioban sa le pasca si fiecarei familii, in functie de numarul de animale pe care le are in turma, ii vine randul la muls. Asta inseamna ca in zilele cand o familie are dreptul sa mulga turma merge la stana cu mic cu mare si colecteaza laptele de la intreaga turma producand din el ce se pricepe fiecare.

In ziua cand am ajuns acolo ii venise randul la muls lui T. Tase sau T.Năstase,”e tot una” zice el, care venise la stana cu sotia si nepotul. Oamenii tocmai terminau de muls oile. 



Vorbareti si ospitalieri ne-au povestit fel de fel si ne-au dat sa bem lapte de capra si oaie strecurat prin basma. Am stabilit sa le trimit fotografiile facute acolo asa ca am notat adresa si numele complet prilej cu care am primit cadou acest dialog:

”...T. Tase sau T.Năstase, e tot una...Am patit-o odata... erau doi sefi de ferma si unu m-a scris T. Tase si unul T. Năstase, ei m-au scris nu le-am spus eu, asta era cand sa plec la scoala profesionala. Si cand am terminat scoala au venit inginerii si ne repartizau. Si zice asa:

Inginerul 1 – T. Năstase?
Tase&Nastase – Eu sunt!
Inginerul 1 – Treci aicea
Inginerul 2 – Eu am T. Tase
Tase&Nastase – Tot eu sunt

.... Dumneata il ei pe Năstase si eu pe Tase...si eu eram si Tase si Năstase.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu